Her er du: Bilforum NordsjællandNyheder & events › Den nye XC90

Den nye XC90 markerer starten på et nyt kapitel i Volvo’s historie

3. september 2014

En iøjnefaldende, syvsædet SUV i premium kvalitet med sikkerhedssystemer i verdensklasse, nye drivlineteknologier, en unik kombination af motorydelse og brændstoføkonomi og minutiøst gennemarbejdet interiørfinish.

Den har været tre år undervejs og er en del af et investeringprogram på godt 60 milliarder danske kroner. Modellen, der er bygget på Volvo’s nye undervogn, kaldet Scalable Product Architecture (SPA), omfavner virksomhedens fremtidige designsprog og inkorporerer dens eget program af nye teknologier.

”Det er en af de vigtigste dage i vores historie. Vi introducerer ikke bare en bil, men genintroducerer vores mærke. Denne dag markerer en ny æra for Volvo. XC90 baner vej for en række spændende, nye biler, der dukker op de kommende år,” siger Håkan Samuelsson, administrerende direktør og koncernchef i Volvo Car Group.

Volvo’s nye ansigt
Den nye XC90 er den første af Volvo’s biler, der bliver udstyret med et nyt, mere prominent Jernmærke, hvor den ikoniske pil nu flugter med den diagonale liste på kølergrillen. Sammen med det t-formede ”Thor’s Hammer”-kørelys giver Jernmærket Volvo’s kommende biler et helt nyt, markant ansigt.

Andre vigtige designsignaturer, som kommer til at gå igen i modelprogrammet, er en større motorhjelm med en ny typografi, midterlinien og de mere skarpe profiler, som er forbundet med de signifikant anderledes nye baglygter.

For at give XC90 mere gennemslagskraft, når man ser den fra siden, kan den leveres med forskellige hjulstørrelser helt op til 22”.

”Det overordnede indtryk, både ud- og indvendig, har rod i nøgleelementerne i den svenske livsstil: Rummelighed, lys og velvære,” siger Thomas Ingenlath, designchef i Volvo Car Group.

Første kompromisløse SUV
XC90 er beviset på en strategi, Volvo kalder Volvo-by-Volvo. Kombinationen af luksus, rummelighed, alsidighed, effektivitet og sikkerhed tilfører en ny dimension til SUV-segmentet, præcis som den originale XC90 gjorde i 2002.

”Med vores nye SPA undervogn har vi været i stand til at skabe verdens første kompromisløse SUV,” siger dr. Peter Mertens, seniorchef i Volvo Car Groups afdeling for forskning og udvikling. ”Den er ligeså adræt som en meget mindre og lavere bil, der er rigelig plads indvendig, og den giver en følelsen af, at man har fuld kontrol over situationen. Samtidig får man et adrenalinsus fra drivlinen, der kombinerer motorkraft og lave udledninger på en måde, der er uden sidestykke. Og så bærer den selvfølgelig Volvo-emblemet, der fortæller, at her er sikkerhed i verdensklasse standardudstyr”.

Uovertruffen kombinination af motorkraft og brændstoføkonomi
Den helt nye XC90 tilbydes i en række to-liters, fire-cylindrede Drive-E motorer, alle som leverer en enestående kombination af motorkraft og brændstofeffektivitet.

Toppen af programmet, XC90 ”Twin Engine”, er udstyret med en toliters, firecylindret benzinmotor med turbo og superlader samt en el-motor. Den leverer en blanding af motorkraft og ren drift, der er uden sidestykke - 400 hk med CO2 udledninger på omkring 60 g/km (NEDC).

Mest omfattende standardmonterede sikkerhedspakke
Som standard er bilen forsynet med det mest omfattende og teknologisk sofistikerede sikkerhedsudstyr, bilbranchen kan levere. Det indbefatter to verdensnyheder: et beskyttelsessystem, der er med til at forhindre, at bilen forlader vejbanen utilsigtet, og mulighed for automatisk opbremsning i vejkryds.

I et uheldsscenarie, hvor en helt ny XC90 forlader vejbanen utilsigtet, opdager systemet, hvad der er ved at ske, og sikkerhedsselerne på forsæderne strammes, så de kørende sidder ekstra godt fastspændt. For at modvirke rygsøjleskader, mindsker en energiabsorberende funktion mellem sædet og sæderammens hynder de lodrette kollisionskræfter, der kan opstå, hvis bilen lander hårdt i terrænet.

XC90 er den første bil i verden med teknologi, som muliggør automatisk opbremsning, hvis føreren drejer ind foran en modkørende bil i et vejkryds. Det er en almindelig uheldstype i travle vejkryds både i byer og på landeveje, hvor hastighedsgrænsen er højere.

City Safety, som er paraplynavn for alle Volvo’s automatiske bremsesystemer, er standardudstyr. Det dækker nu køretøjer, cyklister og fodgængere foran bilen – dag og nat.

”De nye teknologier bringer os et vigtigt skridt nærmere virkeliggørelsen af vores vision om, at ingen må blive dræbt eller komme alvorligt til skade i en ny Volvo i år 2020,” siger dr. Mertens. ” ”Vores udgangspunkt, når det drejer sig om sikkerhed, er det samme i dag, som det var, da Volvo blev grundlagt for næsten 90 år siden: virkelige trafiksituationer. Vi studerer data. Vi beregner. Vi opfinder. Resultatet er en af de sikreste biler, der nogensinde er bygget”.

Tre fokusområderne hjælper Volvo med at realisere Vision 2020: Sikkerhed, opkobling og selvkørende biler.

”Med XC90 tager vi det første skridt hen imod selvkørende biler. En ny funktion, der automatisk følger en forankørende ved køkørsel, giver en radikalt anderledes, semi-autonom køreoplevelse,” siger Lex Kerssemakers, seniorchef i Volvo Cars’ afdeling for produktstrategi og styring af modelprogrammet.

Luksuriøst interiør
Interiøret i XC90 er det mest luksuriøse, Volvo nogensinde har skabt. Den berøringsfølsomme skærm, der minder om en tablet, er en af de mest slående detaljer. Den er omdrejningspunktet i betjeningen og gør, at instrumentpanelet er stort set fri for kontakter. Samtidig giver den adgang til en bred vifte af internetbaserede produkter og tjenesteydelser.

”Det nye interiør er rent og enkelt, men udstråler stadig det format, kunderne til en SUV i luksusklassen forventer. Enkelheden går perfekt i spænd med vores skandinaviske designarv. Den giver plads til store overflader og gør det muligt at skabe et moderne, luksuriøst interiør,” siger Thomas Ingenlath.

Interiøret i den nye XC90 kombinerer materialer som det fineste læder og træ med håndforarbejdede detaljer, inklusive en gearknop i krystal fra det kendte, svenske glasværk Orrefors og diamond cut kontakter til start/stop og volumenkontrol. Godt håndværk har i det hele taget været et fokusområde under hele udviklingsprocessen.

Den helt nye XC90 er en ægte syv-sædet bil med nydesignede sæder, der frigør plads indvendig til passagererne på både anden og tredje sæderække. På tredje sæderække kan to personer op til 170 cm nyde en komfort, der er blandt de bedste i klassen.

Et af bilverdenens bedste lydanlæg
Volvo Cars lydeksperter er gået i samarbejde med den anerkendte, engelske producent af audioudstyr, Bowers & Wilkins. Resultatet er, at XC90 kan prale af et lydanlæg, der er et af de bedste i bilverdenen. Anlægget har en 1.400 watt klasse D forstærker og 19 højttalere. Endvidere en af de første luftventilerede bashøjttalere, der er indbygget i karrosseriet, og som gør kabinen til én kæmpestor bashøjttaler.

Der er anvendt det nyeste lydbearbejdnings-software til at styre lydtiming og koordinering af højttalerne. Det giver en lydkvalitet, der er på linie med den, man oplever ved en førsteklasses koncert.

To hovedtemaer på tilbehørsområdet
Den helt nye XC90 kan fås med en stribe tilbehørsdetaljer, som gør det muligt for ejerne at skræddersy deres egen bil. Tilbehørsprogrammet bygger på to hovedtemaer:

- ”Urban Luxury” kombinerer et farveafstemt bodykit med polerede detaljer i rustfrit stål såom forreste og bageste designpanel samt sidepaneler.
- ”Rugged Luxury” understreger XC90 SUV’s robuste fremtoning med Tech Matte sort eksteriørpaneler, sidepaneler i rustfrit stål, dørpaneler med lys og integrerede afgangsrør. Denne pakke fuldendes med unikke 22” hjul.

Prislister

Prisliste

Udstyr